top of page

אחות לרפואה

עודכן: 18 בדצמ׳ 2020

בהתחלה היו פחדים וחרדות שמא מערכת הבריאות תקרוס, אח"כ הריעו לצוותי הבריאות מעל כל מרפסת




בהתחלה היו פחדים וחרדות שמא מערכת הבריאות תקרוס, אח"כ הריעו לצוותי הבריאות מעל כל מרפסת, ועכשיו שמונה חודשים בתוך מגיפת הקורונה, מתפרסמות כתבות עם תיאורים מזעזעים כיצד צוותי הבריאות מזניחים את חולי הקורונה ומשאירים אותם בסבלם ובבדידותם ללא טיפול נאות כדוגמת הכתבה שפורסמה ביום 25.10.20 ב "ישראל היום".

התמונה המצערת העולה מהכתבה על בית החולים וולפסון שפורסמה לפני מספר ימים בעיתון "ישראל היום", אינה ייחודית לבית החולים וולפסון. המחסור בצוותים מקצועיים והמצוקה של הצוותים, עולה פעמים רבות בשיח פנימי של הצוותים הרפואיים.

מדוע אחות מהשורה אינה מרימה קולה, זה ברור, מיד תוזמן לשימוע ולנזיפה בהנהלה. מדוע כל המנכ"לים של בתי החולים, כל אחד בתורו, עולה לתקשורת ומדווח שבבית החולים שלו "הכל בסדר, הצוותים אינם קורסים ויש רק חשש שאולי בעתיד, אם המצב יחמיר נגיע חס וחלילה למצב בו הטיפול לא יהיה מיטבי"? – גם זה ברור, כל אחד מהם מבקש להוכיח שהוא מנהל "טוב". (מעטים האמיצים שמוכנים להודות שיש קשיים, ויש להעריך אותם על כך ולהתייחס בספקנות אל האחרים)

האמת היא, כפי שעולה מהכתבה, שכבר כעת הטיפול אינו מיטבי, וקרוב לוודאי שעוד טרם הקורונה, הטיפול לא היה מיטבי. שנים של הזנחת תקינה ואיוש נאותים של מערכת הבריאות בישראל (הן בבתי החולים והן בקהילה), אינם יכולים להיפתר בתוך חודשים ספורים. גם אם כל המשאבים, הרצון הטוב, וכל מערכות השלטון והכוחות המקצועיים ירתמו אך ורק למטרה זו. גם אם כל התקנים שלכאורה הובטחו נתנו בפועל ואף אוישו, הם אוישו ברובם ע"י אנשי מקצוע צעירים ובלתי מיומנים. הכשרת אחיות ורופאים אורכת זמן ואין פתרון של "זבנג וגמרנו".

כדי למנוע ולטפל באירועים כפי שהוצגו בכתבה – אנו אחיות ואחים שואלים:


היכן ועדת המעקב שתפקידה לוודא שהתקנים שהובטחו לבתי החולים אכן נתנו ואוישו?


היכן דר' שושי גולדברג, האחות הראשית של מדינת ישראל (כן, יש אחת כזו) שתפקידה לדאוג שלאזרחי ישראל יהיו מספיק אחיות ושהכשרתן תהיה טובה. שתפקידה להתריע על מחסור באחיות והעדר הכשרה מספקת הפוגעת בטיפול הרפואי. מדוע קולה נשמע בכל תקופת המגיפה הזו?


היכן אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, שטוענת שהיא היחידה שבאמת דואגת לאחיות הן מבחינת

תנאי שכר והן מבחינת תנאי עבודתן? מדוע היא ואנשי צוותה אינם בודקים בצורה שיטית ומסודרת – תקינה ואיוש צוותים במחלקות השונות? וזאת הן למען האחיות והן למען המטופלים.


היכן העיתונאים שתפקידם לא רק ליהנות מסקופים עם דוגמאות מזעזעות על הזנחת טיפול, אלא לעשות עבודה עיתונאית רצינית של מעקב אחר פעילות הממשלה?


רק תיקון יסודי ומסודר של בעיות התקינה והאיוש מהן סובלת מערכת הבריאות, תבטיח שאזרחי ישראל יוכלו לקבל טיפול רפואי נאות בכל עת ושבזמני חירום מערכת הבריאות תהיה מספיק חזקה, גמישה ובעלת מרחב תמרון שיאפשר לה להתאים את עצמה לצרכים החדשים מבלי להזדקק לאמצעים קיצוניים הפוגעים בחברה ובכלכלה. כדוגמת רכישת 14000 מכונות הנשמה, מבלי לחשוב על הצורך בצוות שיפעיל ויטפל בחולים המונשמים.


מאת: אלמוני

24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page